GALERIE MEETFACTORY
ČESKÝ PAPEŽ
Ewa Axelrad (PL), Ada Karczmarczyk (PL),
Bartosz Kokosiński (PL), Mateusz Okoński (PL), Kuba Woynarowski (PL)
kurátoři:
Piotr Sikora, Piotr Zdybał
výstava trvá: 5. 2. - 16. 3. 2014
Český papež! Je to chyba, nebo vtip? Lapsus! Iracionální nedorozumění plynoucí
z kombinace hlavy katolické církve a nejateističtějšího národa Evropy.
Klasická absurdita, která prosakuje středoevropskou zem, podaná se strnule
vážnou tváří. Na kolena! Padnout na zem a zpívat litanie! Ó, národe český, zde
na tvůj husitsko-ateistický trůn usedá patriarcha nejvyšší, kterého ti vyvolili
bratři Slované!
Tématu víry, pobožnosti a s nimi spojeného
spiritualismu a okultismu se ve svých dílech zhostila pětice mladých polských
umělců Ewa Axelrad, Ada Kaczmarczyk, Bartosz Kokosiński, Mateusz Okoński a
Jakub Woynarowski. Na sacrum se dívají s podezřením. Distancují
se od pokrytectví typického pro mnohomluvnost duchovních, ale ani se
nepřiklánějí k průměrné levicové kritice. Skutečnost, že se v jejich
pracích objevuje téma náboženství, lze vysvětlovat různě: od reakcí na polské
sepětí s katolicismem přes tradici mecenášství, kterou církev pěstovala, až po atraktivitu
spirituálních motivů v současném umění, na kterou ve své Vztahové estetice upozorňuje také Nicolas Bourriaud. Odhalování
významů je v tomto případě na divákovi. Co tedy Češi udělají s českým
papežem? Třeba ho navzdory všem maximám prohlásí za proroka?
Kuba Woynarowski a Mateusz Okoński se rozhodli věnovat
slovanským sousedům proroctví. S plnou vážností, polskou humpoláckou
srdečností a ve vznešeném tónu vkládá dvojice umělců do rukou českého národa
tento pamětihodný dar. Abychom pochopili jeho váhu, musíme poznat tajemství
formy tak významné jako je v náboženství proroctví. Slib lepších zítřků,
poselství nového světa. Dvojice umělců riskuje zesměšnění, ale zároveň
s plnou hrdostí dává to nejlepší, co má. Umění s poselstvím.
Náboženský ornament. Na jejich gestu je nejzajímavější moment
rozpačitosti, který následuje. Okamžik, kdy člověk neví, jak se má chovat.
Tento příběh začíná konsternací a konsternací nejspíš také skončí.
Woynarowského diagramy jsou pomůckou
k rozřešení záhady proroctví. Jsou to rafinované pokusy o uspořádání
idejí. Autor vytváří vizuálně-verbální grafy, juxtapozice pojmů a obrazových
zkratek. Pro MeetFactory vytvořil jakousi mapu heretické svatyně, ve kterou byl
přetvořen prostor galerie. Snaží se najít božský prvek
obsažený ve vystavených dílech, podobný mechanické účinnosti karburárorů
z Čapkovy Továrny na absolutno.
Diagram je klíčem k porozumění expozici, srovnává jednotlivé pojmy a výpravné
linie, které se objevují napříč prostorem.
Ada Kaczmarczyk své umění postavila na
vlastní religiozitě. Autorka barvitě dokumentuje a tvůrčím způsobem rozvíjí své
duševní stavy – od momentů ezoterického zápalu a seapunkové temnoty až po poklidné
mariánské chvalozpěvy. Její obrazy a filmy tvoří na
výstavě barevný ikonostas, za kterým se ukrývá sakristie se sochou Mateusze
Okońského. Přeslazená videoklipová estetika a přímočaré náboženské odkazy v
díle Kaczmarczyk utvářejí poněkud podezřelou kompozici. Ada se ale zříká
provokace, mísí extrémy a zapáleně hlásá katechismus. Kde je potom hranice mezi
naivní vírou a ironickým odstupem?
Mateusz Okoński klade na oltář dějin oběť
v podobě bílého mramorového prasete. Toto prase je zároveň gestem
očištění, ale i prázdnou formou, v níž se mísí dějové linie a příběhy.
Nečisté zvíře a čistý mramor. Běloba jakoby připravená k zašpinění,
umazání. Okoński se velice pronikavým způsobem vyrovnává s náboženskou tradicí.
Jako Polák a katolík bez laciné profanace zpochybňuje stávající kontexty a
provokuje nové významy. Spojuje judaisticko-křesťanskou symboliku v jeden
celek a náboženství elegantně sumarizuje bez ohledu na odlišnosti bohů a vyznání.
Bartosz Kokosiński je
znuděn přepychem sakrálního malířství. Jeho „Obraz požírající
náboženský motiv” je průvodem relikvií a devocionálií uzavřených v rámu. Plátno hladově toužící po sacru
přežvýkává suché kříže, růžence a štoly. Umělec se subtilně vysmívá
akademickému malířství. Bravurně sochá z obrazů a vkládá tak svůj podíl do
diskuse o konci reprezentace.
Chybějícím elementem z katalogu svatých
předmětů je fotografie Ewy Axelrad
nazvaná „Je to bezpečné”. Nalomený zlatý zub, pomíjivý klenot v koruně. Zub
umístěný v části výstavy, jež představuje hrobku se svatými ostatky, v sobě
spojuje přepych a rozklad. Je to podivuhodná fetišistiská imaginace akcentovaná
velkoformátovým fotografickým zobrazením.
Mariusz Szczygieł ve své
knize Udělej si ráj předkládá vtipný
popis toho, co průměrný Polák pociťuje vůči průměrnému Čechovi. Tento pocit
přirovnal k objektu touhy, jakým je pro drag queen žena. To je pravda.
Když se z polské perspektivy díváme na českou kulturu, vynořuje se před
námi fascinace cizí tradicí, okázalým liberalismem a svobodným individualismem.
Jak to vypadá z hlediska sousedů na opačné straně hranice? Mohli bychom
riskovat poněkud jízlivé přirovnání k návštěvě staré tetičky, která se
snaží naservírovat nezbedným neteřím a synovcům svůj konzervativní postoj.
Propašovat pod pláštíkem vlídnosti trochu hodnot a pravd týkajících se dějin,
náboženství, symbolů a idejí, které tvoří jádro polských tradic a kultury.
Analogie a rozdílnosti mezi Poláky a Čechy mají potenciál být nekonečným zdrojem
porovnání a kombinací vedoucích k zajímavým závěrům. Výstava, jejímž
hlavním tématem je náboženství, provokuje k úvahám nejen o umění, ale
především k reflexím nad současným duševním stavem obou národů.
---
Ewa Axelrad
(nar. 1984) – intermediální umělkyně, vytváří instalace a prostorové site
specific objekty, zabývá se
fotografií. Absolventka Akademie výtvarných umění v Poznani (obor mediální
komunikace) a Royal Collage of Art v Londýně (fotografie). Byla nominována na
Conran Award (2010), laureátka stipendia Młoda Polska (2013). Žije a pracuje v
Londýně, je silně spojena se Slezskem, jež často navštěvuje. Přednáší na
University of Arts v Londýně.
Ada Kaczmarczyk
(nar. 1985) – multimediální umělkyně, performerka, blogerka. Absolventka
Akademie výtvarných umění v Poznani (obor multimediální komunikace u prof.
Wasilewského). Laureátka mnoha uměleckých soutěží, např. „Kanon Twórców”,
„Dolina Kreatywna” a prestižního „Samsung Art Master”. Žije a pracuje ve
Varšavě.
Bartosz Kokosiński
(nar. 1984) – malíř, autor instalací a videa. Absolvent výtvarných umění v
Krakově (obor malířství u prof. Bednarczyka a prof. Stelmachniewicze).
Trojnásobný stipendista ministra kultury a národního dědictví a laureát ocenění
Nadace Elizabeth Greenshields z Kanady. Zúčastnil se 6. Trienále mladého umění
v Orońsku a 10. ročníku soutěže Eugeniusze Gepperta ve Vratislavi. Žije a
pracuje ve Varšavě.
Mateusz Okoński
(nar. 1985) – umělec,
kurátor, milovník historie a sběratel veteše. Absolvent Akademie výtvarných
umění v Krakově (obor sochařství u prof. Salwińského). Spoluzakladatel umělecké
skupiny STRUPEK. Zakladatel a bývalý vedoucí projektu Zbiornik Kultury. Žije a
pracuje v Krakově.
Jakub Woynarowski
(nar. 1982) – intermediální umělec, kurátor a grafik. Absolvent Akademie
výtvarných umění v Krakově (obor grafika u prof. Kuci), v současnosti působí jako asistent v pracovně
digitálního znázornění. Spolupracoval mj. s TVP Kultura, Národním centrem
kultury ve Varšavě, krakovským literární přehlídkou Conrad Festival,
Mezinárodním festivalem komixové kultury Ligatura, Centrem japonského umění a
techniky Manggha, Národním muzeem v Krakově a společností Ha!art. Je členem
think tanku Restart. Žije a pracuje v Krakově.
---
Piotr Sikora – kritik a kurátor. Působí jako kurátor
vizuálního umění v Malopolska Garden of Arts, Krakov, kurátor sekce ShowOFF festivalu
Photomonth a „umělecký DJ“ v klubu Powiśle ve Varšavě. Entuziastický hráč bike
pola. Žije a pracuje v Krakově a ve Varšavě.
Piotr Zdybał – doktorand na Institutu umění, Polská
akademie věd, Varšava. Jeho výzkumné oblasti zahrnují české umění, fotografii a
poválečnou architekturu. Žije a pracuje v Krakově.