Kurátorský text /Galerie MeetFactory/ Cesta
GALERIE MEETFACTORYCESTA
5.6. – 22.8.2014
Darina Alster & Veronika
Slámová (CZ), Francis Alÿs (BE/MX), Martin Bražina (CZ), Jana Doležalová
(CZ), Peter Fischli & David Weiss (CH), Vojtěch Fröhlich (CZ), Harold
Guérin (FR), Jan Krtička (CZ), Karel Kunc (CZ), Rudolf Samohejl (CZ), František
Skála (CZ), Adéla Součková (CZ), Guido van der Werve (NL)
kurátorka: Karina
Pfeiffer Kottová
architekt
výstavy: Jan Pfeiffer
Galerie
MeetFactory představuje rozsáhlou skupinovou výstavu, která mapuje projekty
umělců nejmladší i již mezinárodně etablované generace inspirované motivem
cesty. Pro výstavu vznikla řada nových děl, která se objeví po boku kanonických
prací, jako je film The Right Way od autorské dvojice Peter Fischli a David
Weiss nebo projekt Benátky Františka Skály. Výstava zpracovává téma pohybu v
současném umění, ale také pnutí mezi místem vzniku díla a místem jeho
prezentace, prostorem uvnitř a prostorem venku.
Cesta = touha. Proč je tak fascinující vymanit se z každodenního
stereotypu a vydat se ven, ať už do městské krajiny, nebo do divočiny?
Wanderlust je lidská konstanta. Nutkání nezaseknout se na jednom místě,
prozkoumávat neprozkoumané. Na vlastní kůži, nebo alespoň virtuálně. Osvojit si
globální navigaci, neznat hranice. Trochu riskovat, mít čas přemýšlet, čekat na
geniální nápad nebo „jen“ na západ slunce. Cesta = politikum. Ne všechny cesty
jsou průchodné a ne všechna pásma oboustranně otevřená. Někdy je nutné zvolit si
vlastní směr, který vede jinudy, než všeobecná očekávání. Nejít s davem.
Nejezdit na dovolenou do Bibione. Cesta = samota. Můžete si celou cestu
s někým povídat, ale možná vám mezi tím unikne, kam vlastně jdete. Zkouška
odvahy, potřeba vypořádat se s vlastní přítomností. Cesta to usnadňuje,
protože na rozdíl od jiných věcí stále někam vede.
Pro umělce na přelomu uplynulých dvou staletí měla cesta ven z ateliéru co
do činění s nově získanou svobodou, ale také se ztrátou privilegovaného
postavení. Umělec s batohem na zádech může být snadno považován za
vandráka a dílo, které vzniklo na cestě, by mohlo být zaměněno za výtvor
přírody nebo dokonce náhody. To možná částečně vysvětluje monumentalitu
některých landartových projektů, jež je možné vidět v celku jedině z ptačí
perspektivy, nebo naopak příklon ke zcela minimalistickým zásahům do lidskou
rukou téměř nedotčené krajiny, které ale mnohdy skončily zachycené na pěkně
zarámované fotografii v některé z předních světových výstavních
institucí, čímž se jejich efemérnost nakonec stala věčnou. Chci tím jen letmo
naznačit, že svět mimo předem načrtnutou trajektorii z ateliéru do galerie
a zpět umělce zajímá již poměrně dlouho a předkládané téma tudíž není nijak
objevné. Nicméně v hrubých obrysech i jemných nuancích se nadále
proměňuje v závislosti na individuálních uměleckých postojích i
obecnější situaci současného umění. Zatímco v dobách Barbizonské školy i
počátků Land Artu bylo zpravidla výsledkem cesty fyzické dílo, ať už
krajinomalba nebo abstrahované hnízdo z precizně poskládaných plochých
kamenů, příklon k performance a konceptuálnímu umění přiřkl cestě jako
takové mnohem větší význam. Osudové setkání dvojice umělců uprostřed Velké
čínské zdi nebo náhlý útěk od skupinky přátel napříč Staroměstským náměstím se
staly samotným předmětem umělcova zájmu, pohyb se stal cílem. Pro nastupující
generaci umělců může být cesta surrealistickým návratem do minulosti,
fyzikálním zkoumáním povětrnostních podmínek za jízdy autem, kolektivním
sbíráním artefaktů, skokem padákem. Může se zhmotňovat do monumentálních
instalací, nebo zůstat v rovině osobní vzpomínky naznačené skrze
subtilnější média.
Pokud se cesta stává tématem výstavy, do hry vstupuje jaksi nepřátelský
element: statická, neosobní galerie, již se umělci napříč minulým stoletím
tolikrát snažili pokořit, probourat její stěny bagrem, vyhloubit pod ní tunely.
A přesto byly jejich krátery jen jakýmisi velkoformátovými obrazy perfektně
zarámovanými do čtveřice bílých stěn. Výstava v Galerii MeetFactory je v tomto
smyslu ohleduplnější, už proto, že opakovaný vtip není vtipem. Jejím hlavním
polem působnosti je tady a teď: toto léto, v tomto místě mezi kolejemi a
dálnicí, v němž se potkávají umělci, kteří obletěli svět nebo třeba došli jen
za humna, ale v obou případech ze zcela osobitých a
aktuálních důvodů. Nálada výstavy je odlehčená, přestože ke své cestě
přistupuje s veškerou vážností. Její touha je neustrnout.