Rozhovor / divadlo / Halka Třešňáková / V oku smyčky
“Jdu po všednosti a každodenosti čtyř
postav, které se připravují na sebevraždu,”
říká v rozhovoru
s Ninou Jacques o nové inscenaci Divadla MeetFactory s názvem “V oku smyčky”
herečka, choreografka a režisérka Halka Třešňáková.
Jsi hlavně herečka a tanečnice,
k režii ses vlastně dostala až loni prací se studenty na
DAMU u práce na inscenaci “The
Lockers”. V čem je ta práce jiná, když
stojíš “na druhé straně”?
Ano, herečka
jsem, ale nejsem tolik tanečnice, spíš choreografka. Na choreografii pracuji
často, hlavně s velkými soubory,
ale jsou to projekty, kde zůstávám pod vedením režiséra… Takže zkušenost z druhé strany jeviště sice mám, ale
rozdíl je v tom, že tentokrát i režíruji, takže si musím dát pozor, abych nešla jen po
formě a pohybu. Nejsem zvyklá vést
zvenku herce k prožitku, citu, k „činoherectví“. To je to, co se za pochodu
učím. Ale i kvůli tomu jsem byla k této režii oslovena, protože bylo jasné, že tyto věci nebudou v
inscenaci dominantní. U sebevražd by ty prožitky a psychologie byly možná
nesnesitelné.
Jdu po všednosti a každodennosti čtyř postav, a po tom, jak se
prakticky v jejich životě objevuje příprava na sebevraždu.
První inscenace, kterou jsi
režírovala, pojednávala o šikaně na školách. Tentokrát jsou tématem sebevraždy. Je násilí
páchané na
tělech něčím, co tě dlouhodobě zajímá, nebo se jedná o náhodu?
Náhoda to
není. Šikana v malém
měřítku, taková ta plíživá dominance jednotlivců a ustrkování na druhé straně v každodenním provozu
školního prostředí, to je to, co mě zajímalo v The Lockers. To, jak zdánlivě nedůležité detaily v chování skupiny a
jedince předurčují
tvůj následný vývoj a vztah k sobě a společnosti. Nešla jsem po tom, co konkrétní žáci cítí, ale po tom, co se děje, co
následuje, kam až to může
dojít. Vzbuzovalo to občas kritiku, protože někteří diváci asi chtěli více následného prožitku, tj. aby konkrétní postavy i sdílely a
reflektovaly své emoce.
Mě zajímá,
jak pak život jede dál, jak jsi znovu v jiné situaci v jiném prostředí, ale už ovlivněn tím,
co bylo předtím…
ani nevíš jak. Že jsme k tomu
přistupovali takto, přestože
téma není lehké, byl důvod, proč jsem byla
dramaturgem Matějem Samcem oslovena k práci na této inscenaci.
Přemýšlela jsi někdy nad tím, že
by ses chtěla zbavit vlastního těla? Ublížit mu, protože tě neposlouchá, bolí,
zlobí…?V období
puberty jsem na sebevraždu myslela. Neříkám, že bych byla schopna ji vykonat,
ale byl to pro mě těžký čas. Už
nejste dítě a začínáte zjišťovat, že svět dospělých, do kterého budete zanedlouho patřit, asi
nebude takové terno,
jak jste si jako děti mysleli. Tenkrát
se mi spíše chtělo zničit duši,
vzpomínky na nepříjemné temné věci,
vyčistit se a začít znovu čistá a lehká. Vzpomněla jsem si na to intenzivně,
když můj syn dospěl do pubertálního
věku. S tělem jsem spojenou destrukci neměla - tělo je mým parťákem.
Když chce někdo odejít ze světa,
stačí zbavit se svého
těla?Ne. Pro mě
to „já“ není
jen tělo. Ale skrze tělo jsme schopni konat zlé a dobré. Skrz ústa ovlivňujeme i pouhým
slovem svoje okolí… Ale přesto to není všechno. Naše duše je součástí vesmíru a něčeho
na tomto světě nedosažitelného.
Na představení “V oku smyčky”
spolupracuje jako takový vzdálený konzultant rabín Karol Sidon. Jsou pro tebe
náboženské hledisko
a víra důležité?
Karol Sidon
mě vychovával, byl mi nevlastním otcem. Vždy jsem argumentovala a vzpouzela se
proti určitým náboženským praxím, rituálům
a povinnostem, na které hodně
dbal. Připadalo
mi to jako ztráta svobody. Od doby, kdy sama vychovávám dítě, se k těm věcem
ale vracím. Ta „víra“ je pro mne zásadní v uvažování o čemkoliv. Týká se to jak
všednosti života, tak i uvažování nad hlubšími myšlenkami. Vztahuji se k „víře“
ve všech oblastech…
Jak prožíváš práci na tomto tématu? Musíš se po zkoušce nějak
odreagovat, abys to ze sebe setřásla?
Musím se to
naučit. Naprosto mě to pohltilo. Ráda bych se aspoň na pár hodin odstřihla, ale
jdu do kina a už tam vidím
souvislosti s naším tématem
a jdu po nich… Pořídila jsem si japonskou knihu o úklidu. Čtu ji v domnění, že
téma je úplně jiné, ale hned se mi to spojí: úklid
- úklid před sebevraždou. A už se to v
proudu mých myšlenek
žene a ubírá ve vztahu k V oku smyčky. Ale
chodím na jógu,
tam se učím nemyslet na nic. Když se ti to na pár sekund podaří, je to jako
zázrak. Trénink
je vším. Myslím, že neustálé opakování určité aktivity - i té duchovní (jako modlitba, očista,
praxe smutku) - vás naučí
se dostat k tomu zásadnímu. K tomu, co vás jako člověka posouvá a rozvíjí.
Do MeetFactory
se vracíš poněkolikáté, jak se ti tam zkouší?
Já už s
MeetFactory
spolupracuji dlouho… Pod předešlým dramaturgem Janem Horákem jsem hrála v Celinově Skočné nebo v hlavní roli v inscenaci Královnina Šavle a v dalších
projektech. Poslední rok, už pod
dramaturgií Matěje Samce, jsem v hrála v letním výtvarně-divadelním projektu O něco horší než Romeo
nebo jsem na divadelní zkušebně s Apolenou Vanišovou hostovaly se sólovým představením Für die
Macht.
Mám
MeetFactory
ráda, má to
smysl. Potkávají se tam umělci
z různých odvětví, výtvarníci, hudebníci, divadelníci. To prostředí je velmi
tvůrčí, mám z toho radost. Jdeš chodbou a na zemi sedí dva mladí a vášnivě nad
něčím diskutují, slyším útržky, jako “červená…ale taková ta hluboká…”. Dole u vstupu kouří cíga partička tří kluků v amerických kšiltovkách a zase řeší
anglicko-česky zaujatě hudbu. Je tu živo, a vnímám, že umělcům tady opravdu jde o tu tvorbu.
O práci, komunikaci i zábavu. Někdy to tu trochu smrdí kouřem, rozlitým pivem a
zpocenými těly z divokého
tance ze včerejšího koncertu, ale milá uklízečka Mária, kterou si pamatuji od té doby, co jsem v MeetFactory poprvé hrála, vše neustále dává do pořádku. Ona, i když není extravagantní umělec, je
součástí MeetFactory.
Pokud by někdo „sebevraždil sám
sebe“ v MeetFactory,
tak by to byla Mária, která by tělo
uklízela…MeetFactory je v
roce 2016 podporována grantem hl. m. Prahy ve výši 10.000.000 Kč.
Rozhovor - Divadlo MeetFactory - V oku smyčky - Halka Třešňáková.pdf