Kurátorka: Sally Haftel Naveh
Vernisáž: 3. 9., 19:00
Výstava trvá: 3. 9. – 11. 10. 2015
Umělci: Sharon Balaban (IL), Jakub Geltner
(CZ), Zac Hacmon (IL), Roy Menachem Markovich (IL), Jan Nálevka (CZ), Hila
Toony Navok (IL), Rona Stern (IL), Adam Vačkář (CZ), Aleksandra Vajd & Hynek
Alt (CZ), Roni Weiss (IL)
Jako ústřední složka vizuálního umění už od
doby modernismu dvacátého století si masově vyráběné předměty stále podržují
velký význam v realizaci uměleckého záměru, od počátečního gesta Marcela
Duchampa s jeho ready-made až k americkému pop artu šedesátých a sedmdesátých
let 20. století – hnutí, které „znovuobjevilo“ umělecký potenciál zboží, a
označilo je za základní symbol a derivát kapitalistické spotřební kultury.
Ve světle stoletého výročí Duchampova
ready-made, oslavovaného v době globálního kapitalismu, neo-liberálních trendů,
deregulace a vzestupu nadnárodních korporací, jejichž moc hrozí destabilizovat
lidskou společnost kdekoliv, je zajímavé znovu přezkoumat statut a pojetí
každodenních komodit – předmětů, které ve větší míře než pouhé utilitární
prostředky začaly ovládat celou naši existenci.
Výstava Objektonomie v MeetFactory si klade
za cíl zkoumat ekonomiku komerčního předmětu v současném umění prostřednictvím
děl deseti umělců z Izraele a České republiky, z nichž všichni se primárně
zabývají tímto tématem. Shromážděná díla v různém médiu zahrnují předměty
pocházející z masové výroby – zbytečné i funkční – které se staly ústřední a
životně důležitou složkou dnešní západní konzumní společnosti.
Vystaveným dílům dominuje téma nadbytku
široce dostupného zboží denní potřeby, zvoleného především z prostředí
domácnosti – od utěrek, vybavení koupelen a plastových láhví od čistících
prostředků ke zpracovaným potravinám, hračkám, kosmetice, elektronickým
přístrojům atd. – a odhaluje se složitý vztah společnosti ke konzumerismu,
oscilující mezi fascinací a znechucením. Díla reflektují vzrůstající
ambivalenci, s níž uvažujeme o nadbytku, který nás obklopuje, kriticky se
angažují v sarkasmu nad rostoucí obsesí, která je u kořene našeho
ambivalentního vztahu k těmto předmětům -
zmateného vztahu, kde byla rovnováha mezi subjektem (spotřebitel) a
objektem (komodita) porušena, a vnímaná hierarchie byla odbourána natolik, že
už není jasné, kdo za koho zodpovídá.
Tento složitý vztah si našel cestu k
uměleckému vyjádření, kde se nově formuluje
ikonografický výklad těchto komodit
prostřednictvím nové reprezentační dialektiky, která transformuje to prozaické
a obyčejné – ať explicitně nebo metaforicky – v řadu významných a reflexních
okamžiků s kritickým nábojem, jakkoli humorných ve své prezentaci. Tato nová
reprezentační dialektika, zkoumaná širokou škálou uměleckých strategií, kolísá
mezi pokusem o sublimaci a glorifikaci objektu na jedné straně a ironickým
výsměchem na straně druhé, přičemž mezi těmito dvěma extrémy skýtá prostor pro
taková zobrazení, kdy se objekt stává referenčním nositelem citového výrazu a
udržovatelem paměti.
Všechna přestavovaná díla vypovídají o
umělecké subjektivitě a navíc se táží po roli umělce jako sociálně-kulturního
činitele v jeho připravenosti ukazovat a zdůrazňovat problematiku současného
každodenního života v hyperkonzumním světě.
---
Kontakty a více informací:
Tereza Moravcová - PR & Marketing
tereza.moravcova@meetfactory.cz
+ 420 608 212 548
MeetFactory je v roce 2015 podporována grantem hl. m. Prahy ve výši 6.500.000 Kč a Ministerstvem kultury České republiky.