M E Z I
Z D M I
4.12.2014 – 8.2.2015
GALERIE MEETFACTORY
Zeď je
hybnou silou prostorových vztahů, vymezuje a strukturuje je. Vytyčuje hranice,
odděluje to, co je vně od toho, co je uvnitř. Určuje možnosti toho, co se
odehrává za ní, před ní či kolem ní. Něčemu dává vzniknout a něco jiného
nechává zaniknout. Zeď nejenom odděluje dva prostory od sebe, ale je i jejich
spojnicí, společným bodem, ve kterém se setkávají. Zeď ruší a mění prostor, do
kterého vstupuje, a utváří svou existencí nový. Nikdy však nestojí sama za
sebe; to, čím zeď je, je dáno jejími vztahy s okolím. Definuje charakter těch,
kteří s ní mají co dočinění, a současně ti, kteří se k ní vztahují,
definují její význam a povahu. Kontext zdi se neustále mění, tak jako ona sama pouhým
bytím zde proměňuje prostředí kolem sebe. Vždy jsou to ale konkrétní okamžiky a
konkrétní souvislosti, které zeď přivádí k životu. Jak ale o zdi uvažovat, jak
se k ní vztáhnout a jak ji prožít?
Výstavní
projekt Mezi zdmi v Galerii MeetFactory se prostřednictvím práce
čtveřice současných umělců pokouší zachytit čtyři konkrétní interpretace fenoménu
zdi. Český umělec Martin Dašek ve
své práci dlouhodobě zpochybňuje fyzické možnosti prostoru, a to jak
galerijního, tak veřejného. Jeho velkoformátová instalace nazvaná Mark VI.
je až násilným vkročením do divákovy bezpečné zóny. Narušuje a omezuje jeho
možnosti pohybu, autoritativně nařizuje způsob jeho chůze, úhel sklonu těla či
způsoby, jak si udržet stabilitu. Nakloněný a zdeformovaný oblouk navíc
navzdory své průchodnosti z jiného úhlu pohledu vytváří v celku
výstavy dojem rozměrné bariéry.
Prostorový
objekt amerického umělce korejského původu Hong
Seon Janga je komentářem k přechodu od důvěrného prostředí domova k jisté
odloučenosti od něj. Domácí nábytek pokrytý jednobarevným kobercem vytváří
v prostoru sjednocený monument. Důvěrně známé tvary stolů a skřínek jsou
potlačeny ve prospěch jejich nashromáždění a slití do jakési čalouněné
trojrozměrné koláže, která reflektuje osobní vztah jednotlivce ke každodenním
objektům, ale také jisté napětí mezi individuální a kolektivní pamětí, vtělené
do rozporu mezi jednotlivým kusem nábytku a monumentem.
Britský
výtvarník Terry Smith své dílo
zasadil přímo do jedné ze zdí galerie. Jeho realizace je tak pokračováním
dlouhodobé série výřezů do omítky. Jednoduchá silueta dveří pracuje
s vizualitou samotné galerijní stěny a současně odkazuje k procesu svého
vzniku skrze ponechání zkušebních výřezů a studií v blízkosti výsledné
instalace i zachování opadané omítky vzniklé autorovou intervencí do historie
tohoto povrchu. Demaskování vrstev zdiva poukazuje na převrácení jeho funkce:
běžně se přece utilitárně, případně esteticky vztahujeme primárně ke dveřím,
samotnému průchodu odněkud někam, a okolní hmotu, do které jsou osazeny, máme
tendenci nevnímat.
Přesah
směrem k virtuální realitě, ale také k televizně zprostředkovanému násilí
představuje triptych korejského umělce Deok
Yeoung Gima. První místnost je simulací virtuální arény, přičemž laserové
body mířící po prostoru zapojují diváka do hry o násilí. Ta je následně
zmražena do jediného okamžiku při východu do vedlejší místnosti galerie. Monumentální
objekt je jakousi parafrází zastavené krutosti, válečného stop-time. Trojici
děl tvořících jeden celek uzavírá video, které v poněkud groteskní poloze
propojuje obě předchozí místnosti.
----
V
roce 1802 třetí prezident USA Thomas Jefferson odpovídal Baptistické asociaci
v Danbury na její dopis plný obav týkajících se ztráty náboženských svobod
v ustanovujícím se právním řádu státu. Nervozita znepokojené menšiny
novokřtěnců, způsobená tlakem kongregacionalistů na politické funkce, byla
zjevná. Americký prezident po několikaměsíčním rozmyslu baptistům odpověděl
skrze odkaz k prvnímu dodatku ústavy o svobodě věrovyznání. Připomenul, že
náboženství je věcí mezi jednotlivcem a jeho bohem, a že je nezbytné „vztyčit
zeď mezi církví a státem“. Razantnost takto formulované hranice mezi dvěma
základními prvky dobového společensko-politického života vedla k jedné
z nejvíce interpretovaných legislativních formulací v moderních dějinách.
Přitom jen několik měsíců před Jeffersonovým zvolením ukrývaly kongregacionalistické
rodiny v Nové Anglii v nepříjemné předtuše ikonoklasmu pramenícího
z jeho sekularizační volební kampaně písmo svaté do studen, či jej
zakopávaly. Pro případ, že by se washingtonská administrativa rozhodla je začít
ničit.
Více
než 200 let stará, krátká a s tématem výstavy zdánlivě nesouvisející
anekdota zde načrtává cosi zcela zásadního. Není to legislativní či
lidsko-právní problematika, jak by se mohlo zdát. Jsou to vztahy percepce a
interpretace, které se vážou k metafoře, symbolu či zcela reálnému a
hmatatelnému prostorovému objektu - zdi. Právě pocity, prožitky a myšlenky
z ní totiž dělají to, čím se potom stává: hranicí, limitem či překážkou,
nebo naopak místem pro hru a skotačení, prostorem, kam si zavěsíme rodinnou
fotografii, případně ochrannou bariérou. Mám pocit, že zeď začíná být
viditelná právě v okamžiku svého mizení. Ve chvíli, kdy se podíváme mimo ni,
vedle ní, za ní, kolem ní. Vnímáme to, čím je, až když se tážeme díky komu,
čemu a proč se tím stává. Čím jakákoli zeď byla, je, bude anebo může být se
utváří skrze to, co se odehrává zdmi.
Zuzana Jakalová