PLATÓNOVO TŘETÍ OKO
11. 9. – 26. 10. 2014
GALERIE MEETFACTORY
Žiju
s lidmi, kterými se obklopuji, ve věcech, které vlastním, v místech,
která poznávám, v realitě, kterou si konstruuji a která se mi
příležitostně vymyká z rukou. Co by se muselo stát, aby se můj osobní
domeček z karet včetně všech zákonitostí a vztahů mezi jednotlivými částmi
rozsypal a znovu složil z jiných prvků, aby se můj pohled na svět obrátil
naruby? Platón si takovou situaci poněkud drasticky vizualizoval do obrazu několika
vězňů připoutaných za nohy a krky zády k východu z jeskyně. Vzhledem
k tomu, že zde takto seděli od narození (odmysleme si teď ve jménu
filozofie jejich fyzické potřeby), vězni přirozeně považovali za realitu jen
to, co viděli před sebou. A to byla zadní stěna jeskyně pojatá jako jakési
archaické projekční plátno, na němž se pro tyto zvláštní diváky odehrávalo
stínové divadlo. Jeskyně klamu byla důmyslně promyšlena, projekce byla utvořena
za pomoci světla z ohniště a zídky, za kterou se schovaly postavy vodící loutky.
Protože vězni/diváci byli přes svou nezáviděníhodnou situaci stále bytostmi
s lidskou přirozeností, bavili se tím, že dění, které viděli,
pojmenovávali, kategorizovali, předvídali, přeli se o něm, přeli se o
důležitosti vlastního vztahu k němu a tak podobně. Samozřejmě jednoho dne
muselo dojít k zápletce nad rámec samotného stínového divadla: jeden
z diváků byl odpoután ze svých okovů. Po východu z jeskyně byl téměř
oslepen a především hluboce zmaten: to, co viděl před sebou, se zdálo být
mnohem větší iluzí, než dobře známá stínohra. Postupně ale jeho zrak a mysl přivykly
vnímání nové skutečnosti a divák pochopil, že předtím mu byl předkládán jen
její neúplný a navíc ještě zprostředkovaný výsek. Když se vrátil do jeskyně,
jeho oči rozeznávaly stíny v divadle jen špatně. Hře svých bývalých druhů
už nestačil a ti se mu přirozeně vysmáli, o nějaké další realitě nechtěli ani
slyšet. Byl to blázen, který navíc přišel o dobrý zrak. Kdyby se mohli také
odpoutat ze svých okovů, snad by ho za ty jeho bludy chtěli dokonce zabít.
Výkladů a adaptací
Platónova podobenství o jeskyni existuje napříč sférami od filozofie až po
teorie percepce nespočet. Je zřejmé, že Platónovi nešlo ani tak o fyzickou
situaci jeskyně, jako o příměr, který podložil jeho teorii idejí jakožto
dokonalých předobrazů nedokonalé reality, v níž žijeme. Jestli jsou tyto ideje
jen pozoruhodnou schopností lidského mozku uvažovat o ideální situaci nezatížené
chybami hmotného světa, nebo skutečnou vidinou dalšího vesmíru, božstva či jiné
podoby transcendentálna, zaměstnalo filozofy, literáty, vědce i umělce po dobu
dalších dvaceti čtyř století, což tuto diskusi prakticky již posunulo do sféry
nekonečna. Intepretaci, která mě zaujala jako možný klíč ke čtení aktuální
výstavy, jsem objevila jak u harvardského specialisty na kognitivní a
neurologické systémy, tak u autora ezoterického bestselleru: jeskyní může být
lidská lebka, v níž probíhá konstrukce okolního světa. Zatímco vědec
přirozeně tvrdí, že se z této jeskyně nemůžeme dostat a skutečný svět,
který je kolem nás, lze vnímat jedině skrze jeho stíny ve vlastní hlavě, pro
ezoterika je východem z jeskyně tzv. třetí oko, které je zejména ve
východní tradici považováno za mystickou bránu k mimosmyslovému vnímání a
v současnosti návody na jeho „otevření“ zaplnily populární, globálně
rozšířené webové stránky věnované směsi instantního duchovna, online tarotu,
čtení myšlenek apod. Co je východem z jeskyně pro umělce? Snad je to
především jeho svoboda volně kombinovat střípky takzvané reality s vlastní
imaginací a interpretací ve vztahu k libovolným časoprostorovým rovinám. Jeho
jediná odpovědnost je výsledek nakonec „vynést na světlo“ (jak příhodná
metafora) a ve většině případů jej konfrontovat s jiným, zcela autonomním
světem další lidské bytosti / diváka, přičemž nikdy není jisté, jestli se
obrazy jakési těžko uchopitelné vnější entity pojmenované „dílo“ v hlavách
umělce a diváka shodují, nebo diametrálně liší.
Výstava
v MeetFactory je konstelací děl devíti umělců, kteří volně a přesto
důsledně reinterpretují jak stávající „realitu“ kolem sebe, tak osobní či
kolektivní minulost a jevy, které se ve vztahu k obojímu mohou zdát
nadpřirozené či těžko vysvětlitelné. V úvodu výstavy představuje Sinta Werner svoji hmotnou verzi funkce
„nástroj eliptický výběr“ v programu Photoshop. Zatímco ve virtuální sféře
je uchopení jakékoli části obrazu a jeho libovolné manipulace otázkou několika
kliknutí a určité zdatnosti v práci s počítačem, zkonstruovat
podobnou iluzi v hmotném dějišti galerijního prostoru je nelehkým až zdánlivě
nesmyslným úkolem. Komunikace mezi divákem a umělcem je v tomto případě
hrou o vnímání par excellence, iluze totiž funguje jen z jediného úhlu
pohledu. Při pohybu diváka prostorem se dokonalé zobrazení otočeného výseku
sloupu rozpadá a je odhalena konstrukce tohoto klamu, jejíž přítomnost je
stejně důležitá jako samotná funkčnost iluze. Oproti abstrahované práci Werner
pohrávající si s perspektivou a geometrií je velkoformátová socha Matyáše Chocholy figurativním úderem,
ztělesněním podivuhodné transformace archetypu antické hlavy během zmíněných
staletí a jejího současného obrazu v lebeční krajině umělce, u kterého
nikdy není jisté, jestli to myslí vážně nebo zda se jedná o absolutní parodii. Tvar
sochy zároveň vzdáleně připomíná harfu, jeden z nejharmoničtějších
hudebních nástrojů. Právě pojetí lidské duše jako harmonie Platón ústy Sókrata
v jednom ze svých dialogů rozcupoval, jelikož harmonie je závislá na
fyzické přítomnosti těla (nástroje), zatímco duše musí být nesmrtelná. Podobně
jako socha, která se snad svým jediným okem už vidí v jiném světě,
přinejmenším ve sféře nesmrtelnosti dějin umění. Transcendentálna či ezoteriky
jako násilného elementu se dotýká projekt Pavla
Sterce, inspirovaný situací vytvořenou v pořadu Tabu na TV Nova.
Pozvaní hosté hovořící o společensky choulostivých tématech byli před diváky
skryti do speciální kóje, odkud mohli odpovídat na otázky moderátora. Sterec do
podobné situace promítl fiktivní postavu ženy, která vypovídá o znásilnění,
přičemž násilníkem zde není člověk, ale paprsek. Projekt tak ztělesňuje moment
nedobrovolnosti, který často provází střet člověka s vůdčími, či jen
momentálně populárními ideovými koncepcemi, ať už je to celý náboženský systém
nebo banalizované útržky světové moudrosti atakující z obrazovky počítače
či televize, popřípadě z pultů knihkupectví, odkud nás pestrobarevné hřbety
knih přesvědčují o svém mandátu změnit nám život, zbavit nás deprese, naučit
nás číst z karet, možná i levitovat, a samozřejmě očistit své tělo i duši
od toxických naplavenin.
Dílo Jara Vargy je sice taktéž manipulací,
ale spíše než s pojmy jako je nucenost či násilí pracuje s otázkou alternativního
pojetí historie a svobody umělce volně nakládat s jejími hmotnými i
duchovními pozůstatky. Už v jedné ze svých předchozích realizací se autor zabýval
opuštěnou vojenskou zónou Milovice ležící severovýchodně od Prahy, kde se za
poslední století vystřídaly čtyři armády: rakousko-uherská, československá,
německá a sovětská. Pro MeetFactory navrhl projekt, ve kterém intuitivně i
poněkud surrealisticky dotváří dílčí části nalezených předmětů z těchto
míst. Přiřazuje jim nové souvislosti, reliktům minulých událostí konstruuje novou
vizi efemérní budoucnosti, která je poněkud nabitá silou a sexuálními
konotacemi. Alexandr Puškin do
instalace připomínající chladnou muzeální vitrínu strukturuje a uzavírá
rozdrcenou šedou suť získanou z vrtu pro studnu. Zvláštní materiál,
který navzdory svému původnímu uložení v hloubce asi padesáti metrů pod
zemským povrchem připomíná měsíční krajinu, je nasvícen reflektory simulujícími
denní světlo. V nažloutlém galerijním osvětlení se ale předstírání dne
stává jakoby nepatřičným. Ještě více podtrhuje artificiální ráz vitríny, která
úhledně vrství, zvýznamňuje a zároveň zplošťuje hmotu s nejednoznačným
určením. Iris Touliatou se rovněž
zabývá metodami výstavní prezentace, pamětí předmětů a situací. Její dílo se
jeví jako pozůstatek scény epického divadla, které bylo vystavěno na principu
neustálého uvědomování diváka, že je konfrontován s iluzí a nikoli
skutečným děním, do něhož by se mohl vžívat skrze věrohodné herecké výkony a
kulisy. Touliatou své „divadlo“ komponuje z instalačních materiálů
z předchozích výstav, archivu vlastních prací i abstrahovaných osobních
předmětů, pracuje s jejich aurou a stavem na pomezí reálné existence a
nebytí.
Projekce Anniky Rixen odkazuje k povídce
nazvané Předměty od Virginie Woolfové. Její hrdina, politik, před nímž se
rozprostírá vidina nadějné kariéry, propadne zvláštní magii skleněných střípků,
které nachází po městě a ve jménu hledání jejich podstaty se postupně vzdává
svého „racionálního“ života. Je to propad do říše stínů, nebo naopak jeho cesta
ztělesňuje chytání se efemérnějších, obtížněji definovatelných stébel
skutečnosti, které mohou v krajině imaginace nabírat mnohem pevnější
obrysy, než „světské“ lidské cíle? Instalace Kirstine Roepstorff se v říši imaginace rozprostírá celá:
vzbuzuje vzpomínky na dětství, je hračkou ve velkém. Fascinující stínohrou
evokující výhled z okna prostorného bytu, kde matka pokryla stoly
krajkovými ubrusy, do „velkého“ světa venku, který je zatím možné uchopovat bez
pojmů, dívat se na něj s doširoka rozevřenýma očima a vnímat architekturu
města jen jako pitoreskní kulisu sloužící k inscenaci libovolného příběhu,
obrazu či dějství. Výstavu symbolicky uzavírá dílo Romana Štětiny, které nás svou estetikou i obsahem vrací zpět
k alegorii jeskyně. Autor zrekonstruoval nedochovaný monumentální závěs,
který byl od poloviny šedesátých do osmdesátých let minulého století součástí tzv.
stereoposluchárny v budově Československého rozhlasu v Plzni.
Abstraktní geometrický potisk závěsu byl hlavním vizuálním stimulem posluchačů
při schvalování rozhlasových her nebo testování nového zvukového vybavení.
Prostorová konstelace připomíná situaci vězňů interpretujících stínové
představení, které bylo i v Platónově pojetí obdařené zvukem. Jeskyně
versus okolní realita se zde ale stává spíše vztahem skutečnosti a umění, popřípadě
pnutím mezi čistou estetikou a viděním do dalších sfér vizuální a intelektuální
představivosti. Umění ve smyslu pokusu o východ z jeskyně potom nemusí být
ani tak o nazírání transcendentálních světů, jako o snaze nepohybovat se jen
v pevně vymezených hranicích vlastní anatomie, komunikovat méně běžnými
prostředky a volně rekonstruovat zvolené obsahy nikoli jako dogma, ale jako
vizi.
Karina Pfeiffer Kottová