Instagram

Kudy k nám


MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5

GPS souřadnice:
50.053653
14.408441

Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu

Eva Jaroňová: TOO HOT

Ke Sklárně 3213/15, Praha MeetFactory

13. 7. - 29. 8. 2020

„Lidé využívali přírodu od nepaměti. Od určitého momentu z ní ale začali čerpat příliš mnoho. Odvěký cyklus cirkulace živin byl narušen. Ti, kteří si uvědomili své hříchy, se rozhodli obětovat sami sebe. Od ostatních si příroda vezme, co jí právem náleží.” 
(Z textu Evy Jaroňové “Beznadějné vyhlídky”)

Výstava kreseb a tisků Evy Jaroňové představuje výjevy plné černého humoru a sarkastických komentářů současné doby. Výběr starších i nových děl, ve kterých se objevují výjevy stejně morbidní jako humorné, je zasazen do překvapivých kulis od architektonické dvojice Heinich & Stibitz. Paradoxem výstavy odkazující svým názvem k extrémnímu suchu je fakt, že se v Galerii Kostka i při menší přeháňce tvoří kaluže vody. Oslovili jsme proto dvojici architektů Bibianu Heinichovou a Jana Stibitze, aby se vypořádali s nutností udržet díla v suchu a přetvořit monumentální prostor Kostky na intimní prostředí vhodné pro prezentaci drobných kreseb. Architektura rozděluje prostor do tří částí, které provází jednotlivými úseky Eviny tvorby. 

Zítřek, co už byl
tužka na papíře, 2015 - 2017

Vstupní bílá místnost představuje výběr z volné série kreseb s postapokalyptickou tematikou. Kresby postupně představují příběh od apokalypsy až po znovuosídlení Země a mezidruhové soužití. Najdeme zde „Katastrofy” zobrazující zánik civilizace a lidského pokolení způsobené jak ekologickou krizí, tak třeba útokem zmutovaných mravenců. Výjevy mají z dnešního pohledu až mrazivě prorocký charakter: lidé v maskách a ochranných oblecích pobíhající v chaosu mezi tajemnou černou tekutinou valící se ze zemských útrob připomínají nedávné obrazy z veřejných médií. Následují obrazy vyprázdněné městské krajiny, v níž přežívají jen některé zvířecí druhy, jež se vítězně prochází mezi ruinami kanelovaných sloupů jakožto symbolů západní civilizace.
Na závěr vidíme zárodky nového života: prázdná místa dávají prostor procesu, který je označován jako sukcese, kdy se rostliny se začínají hlásit o slovo a zabydlovat vylidněná prostranství. 

Naučím tě novou písničku a pak podrazím stoličku
digitální tisk na saténu, 2020 (originální malby a kresby vznikly mezi lety 2012 - 2016)

Bílá místnost přechází ostrým řezem do ponuré chodby jíž opanují hororové výjevy připomínající svým stylem ilustrace v dětských knihách. Tísnivý prostor odpovídá změně narativu výstavy, kdy se vykreslování globální pohromy překlápí do záznamů zcela osobních úzkostí a strachů. Ústřední postavou kreseb je malá dívka, která je požírána hady, ptáky, netopýry a jinými zvířaty. Tuto část výstavy dobře vystihuje verš „Naučím tě novou písničku a pak podrazím stoličku,” z písně hudebního tělesa PzH (Piča z hoven), kde Eva Jaroňová několik let figurovala jako hlavní vokalistka. 

TOO HOT
digitální tisk na saténu, 2020 (originální malby a kresby vznikly v letech 2019 - 2020)

Temné výjevy plynule přechází do barevné části s nejnovějšími obrazy, které daly název celé výstavě: TOO HOT. Vidíme tváře bez jasných kontur, jakoby horkem rozpité obličeje a postavy bez pohlaví nebo s oběma pohlavími, kteří zalévají úrodu vlastní krví. Právě v těchto posledních kresbách jsou to lidé, kteří dobrovolně pokládají život ve prospěch krajiny a rostlin. A právě v tomto momentu se Jaroňová dotýká aktuálně přemýšlené nutnosti vzdát se našeho antropocentrického postoje ve prospěch vytváření mezidruhových společenství.

Fizkultura
digitální tisk na saténu, 2017 - 2018 (originální malby a kresby vznikly v roce 2017)

Objekty v poslední části výstavy představují kresby ze série Fizkultura (v Ruštině výraz znamená „tělocvik”). Smyslové a smyslné obrazy s tématy sadomasochismu, fetiše, přemrštěného materialismu či shonu za věčným mládím a dalšími „hodnotami” západní společnosti, tvoří z polštářů v kombinaci s lesklým saténovým povrchem přitažlivé, i když poněkud úlisné artefakty. Jsou šťavnaté a lákavé na omak, jsou jednoduše TOO HOT.

  Výstavu zahájí kurátorka Eva Riebová v pondělí 13. července v 13:00 živým přenosem, který můžete sledovat na FB MeetFactory. Od 19:00 proběhne klasická vernisáž.

 

PROGRAM
13:00 online zahájení
19:00 vernisáž v MeetFactory

Ve čtvrtek 13. srpna v 18:00 pak proběhne akce Soirée v MeetFactory - večírek výtvarných dramaturgií - kterého se zúčastní i Eva Jaroňová a představí výstavu. 

 

Eva Jaroňová
Eva Jaroňová pochází z Valašska. Vystudovala učitelství výtvarné výchovy na PdF UP v Olomouci a Fakultu výtvarných umění v Brně, kde studovala v ateliéru Environment pod vedením ak.mal. Vladimíra Merty a MgA. Barbory Klímové. Absolvovala studijní pobyt na Akademii výtvarných umění ve Varšavě a pracovní stáž na Islandské Akademii Umění v Rejkjavíku. Věnuje se především ilustraci, malbě a hudbě a v poslední době také designu textilu. Své práce publikuje především v podobě autorských grafik a zinů. Vydala autorskou knihu Škůdci, která je vytištěná experimentální formou sítotisku a risografu a obsahuje stejnojmenný komiks. Autorka publikuje své ilustrace například v časopisech Živel, Čilichilli, Artmap, FÚD, Host, na serveru Artalk, ilustruje knihy nakladatelství Tribun. Pravidelně vystavuje v ČR. Mezi její hudební aktivity patří elektro-popové projekty ◊>≈ (PzH) a No Fun at All in the House of Dolls. Z předmluvy Zuzany Janečkové pro autorskou knihu Škůdci: „V tvorbe rieši boj dobra a zla, a z neho prameniace melancholické depresie, stresy a fóbie, rôzne spôsoby smrti, rozdvojenosť, apokalyptické vízie. Jej komiksové a kresebné zjednodušenia síce používajú čierny humor, ale obsahovo reagujú na zásadné problémy, ako sú genetické mutácie, sociálne zmeny a s tým súvisiace psychické problémy jednotlivcov."


------- 

Eva Jaroňová: TOO HOT
vystavující: Eva Jaroňová 
kurátorka: Eva Riebová 
architektonické řešení: Heinich & Stibitz
produkce: Jan Vítek 

tisková zpráva
fotografie z instalace Tomáš Souček 

otevírací doba: pondělí–neděle 13:00–20:00
vstup zdarma 

Galerie Kostka bohužel není bezbariérová.