Instagram

Kudy k nám


MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5

GPS souřadnice:
50.053653
14.408441

Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu

Festival Alternativa: Becoming Animal in Uruk, Birgit Ulher & Nicolas Collins, LyrArkestra+, Rouilleux & hosté

Ke Sklárně 3213/15, Praha MeetFactory

18. 11.

Festival Alternativa je každoroční přehlídka odvážné, invenční a hutné hudby. S jednou z nejdelších tradicí ze srovnatelných pražských událostí se už od raných 90. let snaží festival tvořit alternativu unifikovaným soupiskám komerčních festivalů a nacházet dosud neprobádané linky mezi zahraničními a lokálními umělci. Od původního dramaturgického záměru přivážet přední zástupce experimentální, freejazzové a improvizační scény se Alternativa posunula k podniku, kde vedle sebe působí umělci se statusem legendy či kultu vedle teprve rozkvétajících talentů světové i lokální scény. Alternativa je především o touze hledat nové úhly pohledu v kontextu hudby, která se nebojí vystupovat ze zaběhnutých škatulek.


Becoming Animal in Uruk
Ve světové premiéře se představí formace, ve které se sejdou dvě postindustriální legendy a vyhlášený improvizátor. Cindy Sharp je známá z projektu Cindytalk, který začal na pomezí post-punku, gotiky a industriálu a později se přesunul do abstraktnějších poloh, a také z This Mortal Coil, superskupiny labelu 4AD, Thighpaulsandra se podílel na zásadních pozdních albech kultovních Coil, hrál ve spacerockových Spiritualized a sólově skládá halucinační elektroniku. Pojícím článkem je Massimo Pupillo, který už dávno není jen baskytaristou jazzmetalistů Zu, ale také nadšeným průzkumníkem volných forem s desítkami kolaborací na kontě. Mezi ty nejpozoruhodnější patří právě URUK s Thighpaulsandrou, zvukový výlet do sumerských mýtů s atavistickou atmosférou úsvitu historie, a Becoming Animal, kde Pupillovy basové plochy našly dokonalý protějšek v baladickém zpěváckém projevu Sharp. Společný set této trojice by mohl být zlatým hřebem jubilejního třicátého ročníku festivalu Alternativa. Čekejme něhu i odvahu. 


Birgit Ulher & Nicolas Collins
Lapidárně pojmenovaný projekt !Trumpet + Trumpet! spojí zkušené improvizátory Birgit Ulher a Nicolase Collinse. První jmenovaná se od osmdesátých let věnuje hledání nových možností zvuku trubky pomocí rozšířených technik, preparace i elektroniky. Zároveň se v jejím přístupu projevuje výtvarné vzdělání a její tvorba zahrnuje i práci s videem a zvukové instalace. Má za sebou vystoupení s celou řadu významných osobností nejen evropské improvizační scény a pravidelně se objevuje na festivalech zejména v germanofonní kulturní oblasti. Nicolas Collins je autorem známé příručky pro milovníky DIY elektronických nástrojů Handmade Electronic Music – The Art of Hardware Hacking a úměrně tomu funguje i jeho trubka, ve které je vestavěný reproduktor, snímače poloh klapek, kontrola dechu a „infračervené dusítko“ (ať už to znamená cokoli). Dejme slovo Collinsovi: „Jako poctu legendární skladbě Bandoneon! od Davida Tudora jsem tenhle nástroj pojmenoval !trumpet. Ale zatímco pro Tudora byl vykřičník znaménkem pro faktoriál, já používám jeho logický význam negace: tohle rozhodně není trubka.“ V společném vystoupení se můžeme těšit na srážku dvou osobností, které se nebojí zajít do krajnosti, ať už precizně kontrolované nebo radostně chaotické. 


LyrArkestra+ 
Unikátní projekt, ve kterém se sešel proměnlivý počet hráčů na syntezátor Lyra 8, se poprvé představil letos na jaře, a to s nadšenými ohlasy. LyrArkestra+ se věnuje provádění grafických partitur primárně československých autorů v netradičním audiovizuálním pojetí. Všechny zvuky pocházejí ze zmíněného syntezátoru, který je označován za „organismický“, tedy vnitřními interakcemi blízký živým organismům a fungující na základě pomyslných „rozhovorů“ mezi jednotlivými moduly. Podobně probíhá vícesměrná komunikace při vystoupeních tělesa. Na jedné straně tu je interakce mezi hráči a otevřenou partiturou, jejíž interpretace se vzhledem k využití Lyr modernizuje. Zároveň mezi sebou interagují jednotliví hudebníci – výrazné a různorodé postavy místní, zejména improvizační scény –, kteří mají prostor projevit vlastní hlas, ale zároveň spolupracují s celkem. Na hudební složku pak navazuje vizuál Elišky Kociánové. Ta vytvořila členité digitální prostředí, které jednak přímo reaguje na hudbu, jednak umožňuje přidávat další vrstvu improvizace. 


Rouilleux & Guests 
Rouilleux vznikl v roce 2009 jako jednočlenný projekt Luboše Rezka, zaměřující se na ohledávání zvuku vymezeného hlasem, drone music a strukturami připomínající písně. Po vydání debutového alba Zugzwang přišlo rozšíření na kapelu, do níž se zapojili hudebníci z okolí labelu KLaNGundKRaCH a pražské experimentální scény, a následně postupný návrat k sólovému vystupování. Na festivalu Alternativa vystoupí projekt v rozšířené sestavě s několika hosty a dlouholetými spoluúčastníky:

Jorge Boehringer je interdisciplinární umělec, skladatel, hudebník a badatel, momentálně sídlící v Newcastle-upon-Tyne. Svoji eklektickou a experimentální činnost soustředí do oblasti zvukových instalací, hudebních uskupení, prostorového audia, performancí, textů a vizuálního umění. Pravidelně vystupuje se svým sólovým projektem Core of the Coalman. 

Eleanor Cully je umělkyně, skladatelka a zpěvačka z britského Norwiche, sídlící v Newcastle-upon- Tyne. Eleanor se zabývá instalacemi pro galerijní prostory a realizací vlastních kompozic v rámci koncertů. Píše pro hudební tělesa, sbory a sólové vystupující. Je součástí experimentálního dua Kneeling Coats. 


Jan Klamm je pražský hudebník, dramaturg a zakladatel labelu KLaNGundKRaCH. Zaměřuje se na manipulaci se sonickými nehodami skrze hlas, diktafony, piezosnímače, kytaru a jinou elektroniku. Působí mimo jiné v rámci projektů Mooncup Accident, Ruinu, Klamm & Pelikán a No Pavarotti. 

​Martin Sýkora je pražský hudebník a multiinstrumentalista. Je hlavním a jediným protagonistou projektu White Wigwam, který je založen na pomalé, soustředěné práci s modulárním syntezátorem a elektronikou. Je dlouholetým členem sestavy Rouilleux, v minulosti byl mimo jiné součástí industriálně-noisového uskupení Kaspar von Urbach.


Vstupenky