Instagram

Kudy k nám


MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5

GPS souřadnice:
50.053653
14.408441

Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu

Julian Barnes: Hukot času

Ke Sklárně 3213/15, Praha MeetFactory

15. 4. 20:00
26. 3. 20:00

Budeme rádi, když nám pomůžete vyzkoušet náš nový ticketingový portál MeetFactory a vstupenky si zakoupíte zde.  


„Nedokázal žít sám se sebou. Pouhá fráze, ale naprosto přesná. Vlastní já pod tlakem moci praská a štěpí se na dva kusy. Veřejný zbabělec žije se soukromým hrdinou. Nebo naopak. Jenže představa člověka rozštěpená kalačem ve dví je až příliš prostá.”

Autorská adaptace fiktivního životopisu Dimitrije Šostakoviče, který prožil prakticky celý život v sovětském Rusku. Za Stalinova režimu byl perzekuován, protože jeho hudba neodpovídala pro svůj formalismus požadavkům státní propagandy. Po odhalení Stalinova kultu byl zase tlačen k tomu, aby se státní mocí spolupracoval.

Jaké možnosti má člověk, bytostně přesvdčený o svém talentu, čelící nelidským a morálně pokřiveným okolnostem své doby, chce-li přežít, tvořit a zároveň si zachovat svou tvář - aspoň před sebou? Jaký smysl má umělecká tvorba ve společnosti, ve které nelze mluvit pravdu? Jaké zápasy s vlastním svědomím musí vést a může tento souboj generovat nějakého vítěze? 

To jsou otázky, které nás napadají při studiu života a díla světového skladatele, ale také v souvislosti s námi samotnými. 
 


Julian Barnes: Hukot času 
překlad: Petr Fantys

scénář: Viktorie Vášová a kol. 

režie: Viktorie Vášová
dramaturgie: Matěj Samec
výprava: Anna Gumboldt
hudba: Jakub Rataj
light design: Jiří Zewll
produkce: Magda Juránková 
inspice: Jana Hrušková
světla: Jiří Zewll
zvuk: Jakub Rataj


hrají: Tomáš Janypka, Anna Datiashvili, Matěj Šumbera 
violoncello: Štěpán Drtina

video: Tereza Havlínková 
fotografie: Andrea Černá 

Anglické titulky

Délka představení: 60 minut (bez přestávky)


🎧 Viktorie Vášová &  Anna Gumboldt: Úvahy o Hukotu času (Tovární hlášení) 

Tisková zpráva 

Ohlasy: 
„Hukot času kombinuje závažné téma s hravou formou. Jedno neubírá druhému, ba naopak: koexistují ve skvělé symbióze. Morální dilema hrdiny odlehčují scénické nápady. Jejich zdánlivou banalitu zpětně vyvažuje silná výpověď."
– Marcela Magdová: Když rozlišení dobra a zla selhává. V divadle ožívá Šostakovičův osud, aktualne.cz 

"Režisérka Viktorie Vášová se chopila známého románu Juliana Barnese, který se pokusil nahlédnout do duše Dmitrije Šostakoviče, jenž po celý život balancoval mezi vírou ve své umění a strachem z policejního režimu. (...) Není divu, že válka na Ukrajině obrací pozornost současných mladých umělců k tématu totality, k úvahám o odvážných a zbabělých, o míře odpovědnosti jednotlivců uprostřed vřavy,
kterou rozpoutal diktátor. A i když propojení s konkrétními občany současného Ruska, o nichž se píše v doprovodném textu k inscenaci, je třeba při jejím sledování spíš domýšlet, je úlevné, že režisérka nepodlehla lacinému zjednodušení. Není zrovna snadné žít v zemi, kde vláda prohlašuje zlo za dobro, kde se na zlo pějí budovatelské ódy a skládají symfonie nebo se jím opíjí televizní zpravodajství, Twitter, Facebook a Instagram. Kdo z nás by dokázal rozsypat kuličky?" 

– Hospodářské noviny

„Jednu z hlavních rolí v ní ale mají právě krabičky od sirek. V úvodu z nich herec Matěj Šumbera staví křehoučké domino, které následně pádem rozezvučí jednu z 324 skleněných kuliček, jež se během představení rozeběhnou po scéně. Ani tenhle moment není náhodný: stejně kuliček rozsypal loni v červnu Sergej Filenko před soudkyní v Karélii, jež ho obvinila z pokusu o diskreditaci ruských ozbrojených sil – počet odpovídal dětem, které během prvních čtyř měsíců Rusové zabili na Ukrajině. Od divadelníků je to skvěle vystavěný kontrast. Zatímco Šostakovič ve strachu ze Stalina zapřel přátele a veřejně denuncioval vlastní dílo, Skoličenko s Filenkem nehledě na Putina kvůli svému přesvědčení riskovali ztrátu nejen kariéry, ale i svobody. Filenko stačil těsně před zavřením hranic utéct do Finska, Skoličenko takové štěstí neměla a nyní jí hrozí až deset let vězení.

Tohle všechno se v MeetFactory neříká napřímo, ale v podmanivých náznacích, jak už to v dobrých divadlech bývá. Přemýšlet o nich divák může za živého doprovodu violoncellisty Štěpána Drtiny, který míchá Šostakoviče se současností stejně uhrančivě jako celá inscenace Hukot času."

– Respekt, Jan H. Vitvar


 


Vstupné:
300 Kč 
200 Kč pro studenty a občany s trvalým pobytem na Praze 5 
50 Kč pro studenty uměleckého oboru 

Anglické titulky (od 18. 2. 2023) 

Další informace

Rezervace vstupenek na 
rezervace.divadlo@meetfactory.cz.
Nedorazila vám vstupenka? Napište na sales@meetfactory.cz