Instagram

Kudy k nám


MeetFactory, o. p. s.
Ke Sklárně 3213/15
150 00 Praha 5

GPS souřadnice:
50.053653
14.408441

Otevírací doba:
13:00 do 20:00 + dle večerního programu

BARÉNYI, DEVEČKOVÁ, SVOBODA / ZAKÁZANÉ UVOLNĚNÍ

Ke Sklárně 3213/15, Praha MeetFactory

4. 8. - 21. 8. 2010

Trojice autorů vystavujících pod názvem "Zakázané uvolnění" si je navzájem blízká inteligentní prací s digitálním videem. Peter Barényi (1978), Eja Devečková (1982) a Ivan Svoboda patří k výrazné mladé generaci umělců, kteří k nevůli klasicky vzdělaných výtvarníků a filmařů, dokáží znovu objevit doposud nevyužitý potenciál neprofesionálního filmu.

Jejich práce na jedné straně těží z bezpečí galerijního kontextu. Jedná se o fragmenty příběhů, u kterých může chybět pointa, anebo se jedná o složité jazykové pasti a hádanky. Klasický filmový divák by se mohl cítit podvedený. Na druhé straně, každý ze zmíněných svým způsobem objevně zachází s videem - dnes už klasickým výtvarným prostředkem. 

Zakázané uvolnění / Zakázané uvolnenie / Icing

Výstava sleduje dramaturgický plán Galerie MeetFactory, která chce v prostoru Kostka představovat nejmladší domácí a zahraniční výtvarnou generaci. Ve zhruba třítýdenních intervalech se od dubna 2010 v galerii vystřídali čtyři autoři a autorky pracující s fotografií, instalacemi a videem. Specifický velkorysý prostor (čistá kostka o rozměrech 9 x 10 x 11 metrů) si žádá velkorysé instalační řešení. (Matěj Al-Ali "Nechme to na potom"; Yumiko Ono "Domov"). Výběr vystavujících počítá s jejich schopností uzpůsobit své náměty geniu loci - charakteru místa.

Trojice autorů vystavujících pod názvem "Zakázané uvolnění" si je navzájem blízká inteligentní prací s digitálním videem. Peter Barényi (1978), Eja Devečková (1982) a Ivan Svoboda (http://www.ivansvoboda.net) patří k výrazné mladé generaci umělců, kteří k nevůli klasicky vzdělaných výtvarníků a filmařů, dokáží znovu objevit doposud nevyužitý potenciál neprofesionálního filmu.
Jejich práce na jedné straně těží z bezpečí galerijního kontextu. Jedná se o fragmenty příběhů, u kterých může chybět pointa, anebo se jedná o složité jazykové pasti a hádanky. Klasický filmový divák by se mohl cítit podvedený. Na druhé straně, každý ze zmíněných svým způsobem objevně zachází s videem - dnes už klasickým výtvarným prostředkem. 

Ivan Svoboda půvabně míchá fiktivní příběhy s reálnými obrazy (Ceasar V. 2009 - videofilm HDV 8min 43sekund). Peter Barényi, překvapivě bez subjektivního traumatu a přežitků, vytváří univerzální výpovědi (Argument 2009 - videofilm; Slideshow 2007; anebo naopak vizuálně poetické video Manuál 2005). Eja Devečková dokáže s lehkým humorem komentovat útrapy uměleckého prostředí (Videotutoriál pro dokonalého diváka 2010, Kareoke 2009). 
Posledně jmenovaní víckrát spolupracovali na vydařených prostorových instalacích, které komentovali architekturu galerie (Mandarinas 2009, P.Barényi - Dusk 2010 v Galerii Space).

Zakázané uvolnění bude sondou do práce tří autorů, kteří někdy používají "nedovolené" filmové a výtvarné prostředky (například předstírají autentická fakta a přitom pracují s fikcí a naopak), dělají to však jen proto, aby divákovi nakonec poskytli úlevu. Všichni tři dokáží vtipně odhalit to, co neradi odkrýváme. V jejich podání se sebeironie mění v přímočarý tvořivý postoj. Stresem nakupené chyby a předsudky se díky jejich přiznání stávají snesitelnějšími.

§  Objatie (Hug)“  trojkanálová videoinštalácia, 2010    Zdanlivo obyčajná vec ako je objatie nebola u nás doma nikdy samozrejmosťou. Objímanie sa pri stretnutí, alebo lúčení, bolo vždy takmer tabu. Preto som poprosil svoju mamu, o to aby sa so mnou objímala tak dlho ako budeme vládať.  Videoperformance objímanie vzniklo necelý rok pred tým ako moja mama zomrela, a doteraz nevyužitý natočený materiál tým získava nový obsah.    Video dopĺňa objekt- zvonkohra, ktorá je vyrobená z maminých osobných vecí, a tvorí zvukovú kulisu k videoperformance. Peter Barényi

 
  §  Videotutoriál pre dokonalého diváka   Mnohí návštevníci galérie nevedia, ako sa správne zachovať správať pri návšteve výstavy súčasného umenia. Krátky Videotutoriál pre dokonalého diváka jednoducho naviguje a vysvetľuje bežné situácie ako napr. Na čo slúži tlačová správa, ako sa dávať na videoart, prečo čítať sprievodné texty alebo textové diela, ako pristupovať k interaktívnym dielam až po samozrejmosť akou je podeliť sa so zážitkom z výstavy a odporúčať im návštevu galérie.  §  Cvik   Prostredníctvom krátkeho cviku si návštevník galérie precvičuje  a posiluje oblasť pozornosti a najbežnejšiu polohu pri vnímaní diela v galerijnom priestore.   §  Už nikdy nebudem o sebe pochybovať   Pochybnosti sú súčasťou môjho života aj mojej tvorby. Objavia sa vždy, keď ich najmenej potrebujem. Cítim sa vinná, keď im podľahnem. Opakovane písaná veta asociuje poškolácky trest písania na tabulu a zároveň odhaľuje snahu o vsugerovanie si pocitu sebadôvery.  Eja Devečková §  Ceasar V, - video 2009, 8:43 min   Film vypráví příběh dívky, která v cizím bytě rozbila extrémně vzácný čajový hrnek. Po dobu nepřítomnosti majitele se starala o jeho psa a byt. Film pojednává situaci ve které paradoxně nemůžeme zvrátit kroky, které jsme způsobili. Protagonistka je postavena před nepříjemnou situaci a neví jak ji vyřešit. Komplikace ji přestupují a podvoluje se neřešitelné situaci. Příběh se odehrává na dvou místech Prahy: Vinohrady a Žižkov. Je to poprvé, kdy jsem situoval svoji práci do konkrétního místa v České Republice.  §  9.18 sekund – video 2010, 9:01 min   Krátké video propojuje dvě bytosti, které se potkávají na balkone bytu. Dvě dívky – jedna ze Sofie, druhá z Prahy žijí svoje časově i místně vzdálené životy. Jejich vnější podoba tvoří most mezi dvěma osudy.  Ivan Svoboda